Miejsce i termin szkolenia
POZNAŃ (CENTRUM), Hotel Mercure Centrum **** ul. Roosevelta 20
Termin: 10-11.04.2025 r. Godziny: 10:00 - 16:00
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest w przypadku zamawiających przedstawienie prawidłowych sposobów udzielania zamówień publicznych na dostawy, usługi i roboty budowlane od określenia potrzeb do zawarcia umowy, a w przypadku wykonawców, zapoznanie ich z zasadami udzielania zamówień publicznych i wynikającymi z nich prawami i obowiązkami, których przestrzeganie umożliwia skuteczne ubieganie się o zamówienia. Szkolenie będzie prowadzone w oparciu o znowelizowaną ustawę Prawo zamówień publicznych, akty wykonawcze, najnowsze orzecznictwo, opinie prawne UZP oraz liczne przykłady błędów z wyników kontroli.
Metoda
Wykład prowadzony w oparciu o liczne przykłady z praktyki (prezentacja multimedialna). Podczas szkolenia wykładowca przeprowadzi warsztaty, w trakcie których uczestnicy podzieleni na grupy będą oceniać konkretne przypadki z praktyki udzielania zamówień publicznych. Ważnym elementem szkolenia będzie rozwiązywanie zgłaszanych przez uczestników problemów z dziedziny zamówień publicznych. Możliwość skorzystania z indywidualnych konsultacji.
Wykładowca
Prawnik, ekspert z zakresu prawa zamówień publicznych, jeden z najlepiej ocenianych wykładowców. Prowadzi szkolenia z dziedziny zamówień publicznych regularnie od 2000 r. do chwili obecnej. Od 2011 r. przeprowadził szkolenia w wymiarze ponad 5300 godzin.
Wybrane szkolenia z zakresu zamówień publicznych prowadzone cyklicznie w ostatnich latach przez wykładowcę:
- ABC zamówień publicznych – szkolenie dla początkujących (2 dni),
- Zamówienia publiczne – szkolenie dla zaawansowanych (2 dni),
- Zamówienia publiczne o wartości do 30 000 euro,
- Zamówienia publiczne finansowane z funduszy unijnych,
- Kontrola zamówień publicznych,
- Kurs – specjalista ds. zamówień publicznych (3 dni),
- Jak wygrywać przetargi - szkolenie dla wykonawców.
Wybrane instytucje i firmy, dla których przeprowadził szkolenia wewnętrzne to m.in.:
- Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Kultury, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Transportu, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Urzędy Marszałkowskie Województw: Łódzkiego, Mazowieckiego, Śląskiego, Wielkopolskiego, Podlaskiego, Dolnośląskiego,
- SHARP Electronics (Europe) GMBH, Johnson & Johnson Poland, Iveco Poland, Raiffeisen Bank Polska, Xerox Polska, TVP, Strabag, DB Schenker Rail Polska.
Autor licznych publikacji dotyczących tematyki zamówień publicznych:
- Komentarz do ustawy Prawo zamówień publicznych wydany przez C.H. BECK (I wydanie - 2005, II wydanie - 2007, III wydanie - 2009),
- współautor książki „Zamówienia publiczne Poradnik przedsiębiorcy", wydanej w 2001r. przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Wydawnictwo PUBLICUS,
- Artykuły: „Rzeczpospolita", „Gazeta Prawna", „Rachunkowość Budżetowa", „Zamówienia Publiczne Doradca", „Monitor Prawniczy".
Program szkolenia
1. Wprowadzenie do problematyki zamówień publicznych:
- znaczenie rynku zamówień publicznych,
- cele regulacji zamówień publicznych,
- Prawo zamówień publicznych w systemie finansów publicznych,
- Prawo zamówień publicznych a Kodeks cywilny,
- przegląd przepisów innych ustaw niezbędnych do stosowania Prawa zamówień publicznych,
- wspólnotowe regulacje zamówień publicznych,
- systematyka ustawy Prawo zamówień publicznych.
2. Zakres przedmiotowy obowiązywania ustawy:
- definicja zamówienia publicznego,
- progi kwotowe i związane z nimi procedury udzielania zamówień: uproszczona, podstawowa i zaostrzona,
- zamówienia o charakterze mieszanym,
- zamówienia wyłączone spod rządów ustawy,
- tzw. usługi społeczne.
3. Zasady udzielania zamówień:
- zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, proporcjonalność, przejrzystość,
- bezstronność i obiektywizm zamawiającego,
- jawność,
- pisemność, w tym:
- formy komunikacji w okresie przejściowym,
- elektronizacja zamówień publicznych - nowość,
- zmiany w rozporządzeniach związane z elektronizacją obowiązujące od 18 października 2018 r.
- miniPortal e-zamówień – zasady działania bezpłatnego narzędzia tymczasowego udostępnionego przez UZP.
- prowadzenie postępowania w języku polskim,
- traktowanie trybów przetargowych jako podstawowe.
4. Wykonawca zamówienia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego (warunki udziału w postępowaniu, potencjał innego podmiotu, wykluczenie, konsorcjum):
- warunki udziału w postępowaniu i dokumenty potwierdzające ich spełnienie:
- klauzule społeczne,
- wykorzystanie potencjału innego podmiotu, w tym obowiązek realizowania zamówienia przez inny podmiot,
- maksymalny poziom obrotu, jakiego można żądać od wykonawcy,
- jednolity europejski dokument zamówienia (JEDZ),
- weryfikacja dokumentów wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona,
- wymaganie dokumentów aktualnych na dzień ich złożenia,
- uzupełnianie dokumentów, w tym przykłady z wyników kontroli,
- wykluczenie wykonawcy z postępowania - przyczyny i dokumentowanie wykluczenia, w tym tzw. procedura self-cleaning,
- wykonawcy ubiegający się wspólnie o udzielenie zamówienia, w tym specjalne warunki udziału w postępowaniu dla konsorcjów.
5. Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia, w tym specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ):
- obowiązek publikowania planu zamówień publicznych przez zamawiających z sektora finansów publicznych,
- opis przedmiotu zamówienia, w tym obowiązek wymagania zatrudnienia na umowę o pracę w zamówieniach publicznych na usługi i roboty budowlane,
- określenie wartości szacunkowej zamówienia i dzielenie zamówienia na części,
- wybór trybu postępowania,
- specyfikacja istotnych warunków zamówienia,
- ogłoszenia.
6. Tryby postępowania o udzielenie zamówienia publicznego:
a) Podstawowe tryby postępowań o zamówienia publiczne, które można stosować bez względu na wartość oraz rodzaj zamówienia:
- przetarg nieograniczony, w tym regulacje dotyczące ogłoszeń, wadium, terminów składania ofert,
- przetarg ograniczony, w tym selekcja wykonawców,
b) Pozostałe tryby postępowań, które można stosować wyłącznie w uzasadnionych przypadkach:
- negocjacje z ogłoszeniem,
- negocjacje bez ogłoszenia,
- dialog konkurencyjny,
- zamówienie z wolnej ręki
- zapytanie o cenę,
- licytacja elektroniczna,
- partnerstwo innowacyjne.
7. Przygotowanie oferty, wybór najkorzystniejszej oferty:
- definicja oferty, treść oferty,
- termin złożenia oferty,
- termin związania ofertą,
- otwarcie ofert,
- poprawianie omyłek w ofertach,
- odrzucenie oferty,
- rażąco niska cena,
- kryteria oceny ofert, w tym:
- definicja najkorzystniejszej oferty,
- przykładowe kryteria,
- istotne ograniczenie stosowania kryterium ceny w sektorze finansów publicznych,
- pojęcie kosztów cyklu życia,
- zawiadomienie o wyniku postępowania,
- unieważnienie postępowania,
- zawarcie umowy,
- ogłoszenie o udzieleniu zamówienia.
8. Umowy o zamówienia publiczne - cechy szczególne wynikające z Prawa zamówień publicznych:
- okres, na jaki można zawrzeć umowę,
- zmiany umowy, w tym:
- dopuszczalna zmiana wykonawcy,
- zmiana nieprzewidywalna dla zamawiającego,
- zamówienie dodatkowe jako aneks do umowy,
- definicja zmiany istotnej,
- szczególny przypadek odstąpienia od umowy,
- unieważnienie umowy,
- zabezpieczenie należytego wykonania umowy.
9. Środki ochrony prawnej:
- odwołanie:
- podmioty uprawnione do wnoszenia odwołań,
- zawiadomienie zamawiającego o wniesieniu odwołania,
- dopuszczalność odwołań dla zamówień o niższych wartościach,
- skarga: podmioty uprawnione do wnoszenia, opłata.
10. Organizacja zamówień publicznych w jednostce zamawiającej:
- podział kompetencji między kierownika zamawiającego i komisję przetargową,
- zespół do nadzoru nad realizacją zamówienia.
11. Odpowiedzialność za naruszenie ustawy Prawo zamówień publicznych:
- odpowiedzialność na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych,
- odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
- odpowiedzialność karna, w tym za zmowę przetargową.
12. Zmiany wprowadzane nową ustawą Prawo zamówień publicznych, w tym:
- odformalizowanie procedur oraz rozszerzenie możliwości składania odwołań dla zamówień o wartości poniżej progów unijnych,
- wykaz klauzul, których nie można zawrzeć w umowie, nowe klauzule waloryzacyjne,
- utworzenie jednego sądu do rozpatrywania skarg na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej.
Cena szkolenia
990 zł - cena szkolenia online zawiera:
- udział w szkoleniu online (wykład, dyskusja, odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia)
- materiały szkoleniowe w formie elektronicznej (pdf)
- certyfikat dla uczestników szkolenia w formie elektronicznej (pdf)
- bezpłatne konsultacje poszkoleniowe
1390 zł - cena szkolenia stacjonarnego zawiera:
- udział w szkoleniu stacjonarnym (wykład, dyskusja, odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia)
- materiały szkoleniowe w formie papierowej w segregatorach, notatniki, długopisy
- certyfikat dla uczestników szkolenia w formie papierowej,
- przerwy kawowe,
- obiad
- bezpłatne konsultacje poszkoleniowe
Powyższe ceny są cenami netto. Szkolenia finansowane przynajmniej w 70 %
ze środków publicznych są zwolnione z VAT, w pozostałych przypadkach do kwoty netto doliczamy VAT 23 %.
Każde szkolenie możemy przygotować w formie szkolenia wewnętrznego dedykowanego tylko państwa instytucji, gdzie termin, miejsce i program szkolenia jest dostosowany do państwa potrzeb.
Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany miejsca szkolenia.
Oferta specjalna:
Proponujemy RABAT 5% w przypadku zgłoszenia minimum 4 osób na szkolenie.
Uwaga! Promocje nie łączą się.