Miejsce i termin szkolenia
Zakopane, ul. Jagiellońska 29, Hotel Aquarion ****
Przyjazd i zakwaterowanie: 4.08.2020 r.
Termin szkolenia : 5-7.08.2020 r.
https://www.hotelaquarion.pl/galeria
Adresaci szkolenia
Szkolenie dla zamawiających: kierowników jednostek, pracowników wydziałów zamówień publicznych i audytu oraz wszystkich zainteresowanych tematyką zamówień publicznych w szczególności wykonawców przedstawicieli firm startujących w przetargach.
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest pogłębienie wiedzy z zakresu Prawa zamówień publicznych z uwzględnieniem najnowszych zmian i interpretacji, w tym przedstawienie najistotniejszych zagadnień z jakimi spotykają się zamawiający i wykonawcy w trakcie przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i ich oceny w wynikach kontroli zamówień publicznych i orzecznictwie.
Szkolenie uwzględnia m.in.:
- tzw. specustawę dotyczącą COVID-19,
- najnowsze orzecznictwo KIO oraz opinie UZP dotyczące elektronizacji zamówień,
- najważniejsze zmiany wprowadzane nową ustawą Prawo zamówień publicznych, która wejdzie w życie 1 stycznia 2021 r.
Uwaga! 19 czerwca Sejm uchwalił tzw. tarczę antykryzysową 4.0 wprowadzającą również istotne zmiany do systemu zamówień publicznych dotyczące:
- ogłaszania zamówień,
- umów o prowadzenie i o zarządzanie PPK,
- zmian umowy w związku z wystąpieniem COVID-19,
- potrącania kar umownych w trakcie epidemii,
- wadium i zabezpieczenia należytego wykonania umowy,
- płatności częściowych i zaliczek.
Metoda
Wykład w oparciu o prezentację multimedialną, która uwzględnia m.in. opinie Urzędu Zamówień Publicznych, interpretacje z wyników kontroli Prezesa UZP, Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, interpretacje z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej, sądów okręgowych i Głównej Komisji Orzekającej w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych. Podczas szkolenia wykładowca przeprowadzi warsztaty, w trakcie których uczestnicy podzieleni na grupy będą oceniać konkretne przypadki z praktyki udzielania zamówień publicznych. Przedmiotem szkolenia będzie również ocena prawna i propozycje rozwiązań problemów związanych z tematyką szkolenia poruszanych przez uczestników. Możliwość skorzystania z indywidualnych konsultacji.
Wykładowca
Prawnik, ekspert z zakresu prawa zamówień publicznych, jeden z najlepiej ocenianych wykładowców. Prowadzi szkolenia z dziedziny zamówień publicznych regularnie od 2000 r. do chwili obecnej. Od 2011 r. przeprowadził szkolenia w wymiarze ponad 5300 godzin.
Wybrane szkolenia z zakresu zamówień publicznych prowadzone cyklicznie w ostatnich latach przez wykładowcę:
- ABC zamówień publicznych – szkolenie dla początkujących (2 dni),
- Zamówienia publiczne – szkolenie dla zaawansowanych (2 dni),
- Zamówienia publiczne o wartości do 30 000 euro,
- Zamówienia publiczne finansowane z funduszy unijnych,
- Kontrola zamówień publicznych,
- Kurs – specjalista ds. zamówień publicznych (3 dni),
- Jak wygrywać przetargi - szkolenie dla wykonawców.
Wybrane instytucje i firmy, dla których przeprowadził szkolenia wewnętrzne to m.in.:
- Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Kultury, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Transportu, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Urzędy Marszałkowskie Województw: Łódzkiego, Mazowieckiego, Śląskiego, Wielkopolskiego, Podlaskiego, Dolnośląskiego,
- SHARP Electronics (Europe) GMBH, Johnson & Johnson Poland, Iveco Poland, Raiffeisen Bank Polska, Xerox Polska, TVP, Strabag, DB Schenker Rail Polska.
Autor licznych publikacji dotyczących tematyki zamówień publicznych:
- Komentarz do ustawy Prawo zamówień publicznych wydany przez C.H. BECK (I wydanie - 2005, II wydanie - 2007, III wydanie - 2009),
- współautor książki „Zamówienia publiczne Poradnik przedsiębiorcy", wydanej w 2001r. przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Wydawnictwo PUBLICUS,
- Artykuły: „Rzeczpospolita", „Gazeta Prawna", „Rachunkowość Budżetowa", „Zamówienia Publiczne Doradca", „Monitor Prawniczy".
Program szkolenia
1. Elektronizacja zamówień publicznych, specustawa COVID-19, w tym:
- orzecznictwo KIO oraz opinie UZP dotyczące elektronizacji zamówień poruszające istotne zagadnienia takie jak:
- skutki złożenia skanu oferty,
- prawidłowość e-podpisu,
- nieprawidłowe działanie platformy elektronicznej,
- wadium w postaci niepieniężnej.
- specustawa dotycząca COVID-19 - szczególne reguły udzielania zamówień dotyczących epidemii, w tym nowe wyłączenie stosowania ustawy, szczególne regulacje dotyczące dokonywania zmian w umowie.
2.Kontrowersje dotyczące opisu przedmiotu zamówienia:
- opis wskazujący na konkretny produkt, w tym przykłady z branży informatycznej, medycznej, motoryzacyjnej,
- opis poprzez wskazanie znaków towarowych, definiowanie równoważności ofert przez zamawiającego - jakie konsekwencje może mieć wadliwa definicja ofert równoważnych,
- wymaganie zatrudnienia na umowę o pracę w zamówieniach na usługi i roboty budowlane,
- podział zamówienia na części – uzasadnienie niedopuszczenia składania ofert częściowych.
3.Dzielenie zamówienia na odrębne zamówienia w opiniach UZP i wynikach kontroli:
- plan postępowań o zamówienia publiczne,
- praktyczne skutki wytycznych UZP dotyczących odróżniania części zamówienia od odrębnego zamówienia, wartość zamówienia finansowanego z różnych źródeł,
- czy zastosowanie art. 6a może prowadzić do wyłączenia części zamówienia spod rządów ustawy,
- problem z prawidłowym oszacowaniem wartości robót dotyczących jednego przedsięwzięcia budowlanego ale odrębnych obiektów budowlanych,
- problem zamówienia nieplanowanego - czy jest odrębnym zamówieniem czy częścią większego zamówienia,
- jak ustalić wartość zamówienia w przypadku unieważnienia postępowania dla niektórych części zamówienia,
- czy kody CPV mają znaczenie dla ustalenia wartości zamówienia.
4. Problemy związane z formułowaniem kryteriów oceny ofert:
- niedookreślony sposób oceny ofert,
- dyskryminujące kryteria (faworyzujące konkretny produkt),
- związanie kryterium z przedmiotem zamówienia.
5. Warunki podmiotowe:
- proporcjonalność warunku do przedmiotu zamówienia,
- warunek niejednoznaczny - czy można interpretować go przy pomocy opisu przedmiotu zamówienia,
- warunek utrudniający uczciwą konkurencję, w tym warunek odnoszący się do źródła finansowania wcześniejszego zamówienia, warunek ograniczający możliwość wykazania doświadczenia u określonych zamawiających,
- warunki stawiane konsorcjum,
- wykluczenie wykonawcy i procedura samooczyszczenia.
6. Dokumenty wymagane od wykonawców:
- żądanie dokumentów od wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, w tym problem aktualności dokumentów,
- formułowanie katalogu dokumentów niezgodnie z treścią rozporządzenia,
- żądanie od wykonawców dokumentów, które nie są niezbędne do prowadzenia postępowania, w szczególności w sytuacji braku sprecyzowania warunku udziału w postępowaniu,
- nadmierne żądania w odniesieniu do konsorcjum.
7. Ogłoszenia w postępowaniu o udzielenie zamówienia:
- braki w treści ogłoszenia,
- niezgodność ogłoszeń,
- zmiana ogłoszenia.
8. Przesłanki wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki i zapytania o cenę:
- negocjacje bez ogłoszenia ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia,
- zamówienie z wolnej ręki udzielane monopoliście, w tym określenie obszaru monopolu wykonawcy, zamówienie z wolnej ręki na zmiany w dokumentacji projektowej, środki dowodowe dla wykazania monopolu, pojęcie rozsądnego rozwiązania alternatywnego,
- zamówienie z wolnej ręki udzielane ze względu na wyjątkową sytuację, w tym ze względu na możliwość utraty dotacji, brak konieczności natychmiastowego wykonania zamówienia,
- zamówienie z wolnej ręki ze względu na unieważnione postępowanie - problem istotnej zmiany warunków zamówienia,
- zamówienia in-house w świetle opinii UZP i orzecznictwa,
- przykłady zamówień dla których UZP negatywnie zaopiniował możliwość stosowania trybu zapytania o cenę.
9. Potencjał innego podmiotu w orzecznictwie:
- w jakim zakresie wykonawca nie może się posłużyć potencjałem innych podmiotów,
- czy zamawiający ma prawo żądać dokumentów od osób fizycznych współpracujących z wykonawcą?
- zobowiązanie warunkowe innego podmiotu,
- powołanie się kilku wykonawców na potencjał jednego podmiotu,
- treść zobowiązania innego podmiotu,
- procedura zmiany innego podmiotu w trakcie postępowania w świetle wyroków TSUE I KIO.
10. Uzupełnianie dokumentów:
- katalog dokumentów podlegających uzupełnieniu,
- uzupełnienie dokumentów a zmiana treści oferty, w tym problem dopuszczalności uzupełniania próbek produktów,
- uzupełnienie JEDZ,
- aktualność uzupełnionych dokumentów,
- ile razy wzywa się wykonawcę do uzupełnienia dokumentów,
- treść wezwania do uzupełnienia i termin na uzupełnienie dokumentów,
- wymagana forma uzupełnianych dokumentów,
- uzupełnienie dokumentów przez wykonawcę bez wezwania zamawiającego,
- zatrzymanie wadium za nieuzupełnienie dokumentów.
11. Wnoszenie i zwrot wadium:
- termin wnoszenia wadium w pieniądzu,
- wadium wniesione przez podmiot trzeci,
- typowe wady gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych,
- gwarancja składana przez konsorcjum – kontrowersje w najnowszym orzecznictwie.
12. Kontrowersje w orzecznictwie dotyczące terminu związania ofertą:
- upływ terminu związania ofertą przed wyborem oferty,
- odwołanie wniesione przez wykonawcę niezwiązanego ofertą,
- czy termin związania ofertą oblicza się według reguł Kc?
13. Przykłady dotyczące odrzucenia oferty:
- niezgodność z ustawą, w tym brak oświadczenia o obowiązku podatkowym w zakresie VAT,
- niezgodność treści oferty z treścią siwz, w tym brak wyceny pozycji w kosztorysie ofertowym, oświadczenie o podwykonawcach,
- rażąco niska cena,
- wykonawca niezaproszony do składania ofert,
- błąd w obliczeniu ceny - konsekwencje orzeczenia Sądu Najwyższego dotyczącego stawek VAT w orzecznictwie KIO,
- brak zgody na poprawienie omyłki w ofercie, w tym jak interpretować milczenie wykonawcy zawiadomionego o poprawce.
14. Inne przykłady naruszenia przepisów:
- udostępnienie siwz na stronie internetowej a ogłoszenie w Dz.U.UE,
- zmiana siwz a termin składania ofert,
- poprawianie omyłek w ofertach,
- zmiana umowy.
15. Odwołania do Prezesa KIO w tzw. procedurze krajowej:
- problem dopuszczalności odwołania poniżej progów unijnych dla usług społecznych,
- odwołanie na wybór najkorzystniejszej oferty dla zamówień poniżej progów unijnych.
16. Najważniejsze zmiany wprowadzane nową ustawą Prawo zamówień publicznych, w tym:
- tzw. „zamówienia bagatelne”,
- polityka zakupowa państwa,
- zmiany w planowaniu zamówień,
- obowiązek opracowania analizy potrzeb i wymagań dla zamówień powyżej progów unijnych,
- zmiany w regułach wykluczania wykonawców z postępowania,
- odformalizowanie procedur oraz rozszerzenie możliwości składania odwołań dla zamówień o wartości poniżej progów unijnych,
- zmiany dotyczące usług społecznych,
- wykaz klauzul, których nie można zawrzeć w umowie, nowe klauzule waloryzacyjne,
- utworzenie jednego sądu do rozpatrywania skarg na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej.
Harmonogram szkolenia
4 sierpnia 2020 r. – wtorek
- 17.00 - 19.00 zakwaterowanie
- 19.00 kolacja
5 sierpnia 2020 r. – środa
- 09.00 - 10.30 zajęcia
- 10.30 - 10.40 przerwa na kawę
- 10.40 - 13.00 zajęcia
- 13.00 - 14.00 obiad
- 14.00 - 15.30 zajęcia
- 19.00 kolacja
6 sierpnia 2020 r. – czwartek
- 09.00 - 10.30 zajęcia
- 10.30 - 10.40 przerwa na kawę
- 10.40 - 13.00 zajęcia
- 13.00 - 14.00 obiad
- 14.00 - 15.30 zajęcia
- 19.00 kolacja
7 sierpnia 2020 r. – piątek
- 09.00 - 10.30 zajęcia
- 10.30 - 10.40 przerwa na kawę
- 10.40 - 13.00 zajęcia
- 13.00 - 14.00 obiad
Cena szkolenia
1650 zł - cena standardowa (bez noclegu) wliczony koszt obiadów oraz przerw kawowych
Uwaga!
2590 zł - cena standardowa, obejmująca noclegi i pełne wyżywienie
cena szkolenia obejmuje:
- 3 noclegi w pokoju 2-osobowym, pokój 1 osobowy za dopłatą 400 zł,
- pełne wyżywienie (śniadania, obiady, kolacje, przerwy kawowe),
- udział w szkoleniu,
- komplet materiałów szkoleniowych (materiały autorskie + materiały w formie elektronicznej, notatnik, długopis firmowy),
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia,
- konsultacje poszkoleniowe (emailowe)
Powyższe ceny są cenami netto. Szkolenia finansowane przynajmniej w 70 %
ze środków publicznych są zwolnione z VAT, w pozostałych przypadkach do kwoty netto doliczamy VAT 23 %.
Każde szkolenie możemy przygotować w formie szkolenia wewnętrznego dedykowanego tylko państwa instytucji, gdzie termin, miejsce i program szkolenia jest dostosowany do państwa potrzeb.
Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany miejsca szkolenia.
Oferta specjalna:
Proponujemy RABAT 5% w przypadku zgłoszenia minimum 4 osób na szkolenie.
Uwaga! Promocje nie łączą się.